Yksi tapa mitata ihmisen arvoa on hänen kunnioituksensa määrä muita kohtaan, oli sitten kyse toisesta sukupuolesta, nuoremmistaan, vanhemmistaan tai toisiin kansoihin kuuluvista. Älykäs ihminen osaa kohdata toisen vertaisenaan ja nähdä eroavaisuuksien läpi. Toisiin tutustuminen kannattaa, sillä ulkonäkö saattaa hämätä ja parhaassa tapauksessa avoimin mielin sitä saattaa jopa oppia jotain uutta.
Me miehiseksi mielletyllä merenkulkija-alalla
toimivat naiset törmämme lähes päivittäin mitä kummallisimpiin ennakkoluuloihin
sukupuoltamme kohtaan. On aivan arkipäivää kuulla rantautuessaan kommentti
”hyvinhän sen meni”, tai saada hämmentyneitä katseita osakseen kun alukselta ei
löydykään ”päällystöön” kuuluvaa miestä.
-Ai onks teidät tytöt päästetty ihan yksin merelle?, on kuultu useammin kuin kerran. Autoileva nainen enää onneksi ole mikään suuri nähtävyys eikä Prisman parkkipaikalla kuulla aplodeja hyvin sujuneesta parkkiruutuun ajosta, mutta kun alla on kelluva vehje ja perässä reilut sata hevosvoimaa ollaan yhtäkkiä maailman kahdeksas ihme. Sukelluspullojen kantaminen, ankkurin nostaminen tai akkuporakoneen käyttö tuntuvat usein myös olevan kulkusia vaativaa hommaa ainakin aukijääneistä turpavärkeistä päätellen.
Minua henkilökohtaisesti on neuvottu
tarkastamaan öljytilanne ”siitä suuresta keltaisesta korkista, osaatko nyt?”
(oli öljynlisäysaukko) sekä tarjouduttu ajamaan kipparoimani alus turvallisesti
paikalleen mikäli saisin keulan koskettamaan laituria niin, että rannalla oleva
maailman kansalainen voisi hypätä kyytiin ja parkkeerata veneen ”ihan oikeasti”.
Viimeisin kommellus merellä ja yksi syy tämän
postauksen kirjoittamiseen oli viime viikolla, osuvasti juuri syntymäpäiväni
aamuna kun eräskin ”herrasmies” katsoi asiakseen siirtää oman veneensä tieltä
valtion laiturista kaikki meidän tiimin veneet kaffetaukoaan varten ja tulla ennen
meidän aamukahvia ilmoittamaan kuinka oli heti laiturissa huomannut
kiinnitysten olleen ”naisten tekemät” ja että yhdeltä tietyltä toiselta
merenkulkua harjoittavalta valtion laitokselta saisi kuulemma kädestä pitäen
opetusta veneiden oikeaoppisesta kiinnittämisestä. Jäämme mielenkiinnolla
odottamaan mitä se tarkoittaa, sillä kyseisen partion variaatiolla lähinnä
keksimme kirveelle käyttöä mikä näin säästötalkoiden aikana tullee kaliiksi
veronmaksajille jos ”solmut” eivät vedossa aukeakaan...
Vaikka sitä kuinka yrittää näyttää
positiivista esimerkkiä ja ohittaa ylimieliset kommentit olankohautuksella,
alkaa niiden määrän alla pikkuhiljaa kyrsiä. Miksi minä joudun todistelemaan
ammattitaitoani uudelleen ja uudelleen? Tosiaanko riskeerasin miehistöni ja
alukseni meren armoille ja taas kerran aivan silkalla tuurilla sain kuin
sainkin kaikki hengissä satamaan? Ja minä kun luulin, että ainoa kapteeni joka
saa aplodit on Las Palmasin charterlentäjä.
Jos tämä kirjoitus koskettaa juuri sinua, tunsit
piston sydämessäsi ajattelemattomasta kommentista tai pienen itsetutkiskelun
jälkeen tunnistat käyttäytyneesi edellä mainitulla tavalla, ole huoleti ja ole
hyvä, älä provosoidu. Tämän ei ole tarkoitus olla yltiösukupuolinen kannanotto
vaan ainoastaan pientä kuittailua takaisin siitä lukemattomasta palautteen
määrästä minkä sitä saa jatkuvasti osakseen. Seuraavalla kerralla kun kohtaat
Metsähallituksen naiset merellä, nosta rohkeasti lapa pystyyn tai tule
juttelemaan. Meillä on yhteensä kymmenien vuosien kokemus merenkulusta sekä sen
tilasta lähivesillä, ja niistä ja töistämme luonnon kartoittajina juttelemme
enemmän kuin mielellämme!
Turvallista veneilykesää kaikille ja muistakaa,
että toisten kulkijoiden kunnioittaminen ei maksa mitään vaan veneily avartaa!
Jamina Vasama
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti