Lari Vaasasta:
Kolmen Hailuodossa vietetyn viikon stahanovilaisen pisteidenkeruun
jälkeen tiivis porukkamme hajautui kolmeen osaan. Ahkerimmat jäivät töihin
Kempeleenlahtea kartoittamaan, allekirjoittaneen osasto lähti opettelemaan
uusien veneiden sielunelämää Vaasaan. Markuksen ja Essin jäätyä lomille pääsi
Pekka toimimaan ryhmämme auttavana puhelimena koko viikon.
Uusi uljas Metsähallituksen meribiologivene! |
Koska meribiologi ei pysty ajamaan autoa ja navigoimaan yhtä
aikaa niin otimme kuskiksemme Vaasaan Suomen Puolustusvoimien kouluttaman
hyökkäysvaunukuljettajan Einon. Vaasan ohjelmaan sisältyi uusien veneiden speksejä,
uusien HD-vedenalaiskameroiden teoriaa ja eritoten pitkiä keskusteluja videoiden
tulkinnasta ja pohjasedimenttien laadusta, Einon kiltisti kuunnellessa.
Kahlaaja töissä Kempeleenlahdella. |
Grandöösi suunnitelmamme vielä Vaasaan lähtiessä oli opetella
ajamaan uutta venettämme siirtämällä se Ouluun (n. 8h) sekä opetella sukeltamaan
veneestä hakemalla matkan varrelta tilatut pohjaeläinnäytteet Kalajoen
korkeudelta. Suunnitelmamme pilasi
viimeistään Raippaluodon sillan tuulimittari, joka näytti aamulla konttoria
kohti ajaessamme tuulta 18 m/s, vastaista. Lopuksi tilasimme Keijon Oulusta
hakemaan veneen Vaasasta trailerin perään ja tuomaan sen meille Ouluun (n. 8h).
Välillä on tyyntäkin... |
Loppuviikko täyttyi vielä pakatessa ja valmistellessa ensi
viikon muuttoa Krunneille. Krunnithan ovat kuuluisia niin maisemistaan kuin muhkeista
hyttysparvistaankin, joista minulle, ensikertalaiselle, on korostettu lähinnä
jälkimmäistä.
Anna & Vesa Kempeleenlahdelta:
Uusi harjoittelija Vesa aloitti ensimmäisen viikkonsa
odottavalla mielellä. Heti päästiinkin tositoimiin, veneensiirtoon tulevien
kartoitusten lähtösatamaan. Ensimmäisten pisteiden aikana veneen harjoittelija
pistettiin jo virtapaikassa rattiin näyttämään taitojaan, hyvinhän se meni
vaikka kiviä näkyi ympärillä.
Eväät. |
Tiistaina tuulet olivat suotuisat ja päivästä päätettiin
tehdä pitkä. Inventointeja tehtiin yli kymmenen tuntia kentällä kahden veneen
pareina, Anna & Niina Busterissa ja Manu & Vesa kumiveneessä
rantapisteitä tehden. Vesalle annettiin myös kahluupisteillä mahdollisuus
katsella snorklauslaseilla kasvillisuutta ja pohjan ominaisuuksia. Droppikameran
uittoon tuli myös tehotreeniä, ja Perämeren perusolemus, matalat ja kivikkoiset
rannat tulivat tutuksi nopeasti. Pisteitä saatiin tehtyä tiistaina iso liuta,
kaikki viikon tehtäviin varatut VELMU-pisteet ja iso liuta Finmarineteja.
Seuraavina päivinä oli luvattu enemmän tuulta,
keskiviikkoaamupäivän 7- m/s tuulessa ei aamupäivää pidempään tehty pisteitä,
parin kivien välissä kameralla huikentelun ja muutaman aaltojen viemää -kahlauksen
jälkeen päätettiin poistua toimiston suunnalle.
Varustehuollossa ja saatujen kenttätöiden dataa purkaessa menikin sitten
loppukeskiviikko ja koko torstai.
Milläs tässä muuten liikut muuta kuin lihasvoimalla?! |
Vesa haluaa vielä kiittää erittäin antoisasta ja
mielenkiintoisesta mahdollisuudesta tutustua meritiimin toimintaan,
erityiskiitokset Annalle, Niinalle ja Manulle kenttätöiden opetuksesta ja
Essille mahdollisuudesta ja majoituksesta, kiitos! Elokuussa jatketaan.
Mielenkiintoista puuhaa, ja hieman pelottavaakin. Minun serkkuni puhunut näistä merenkulun turvallisuuskoulutuksista, ja samoin GWO ART training on ollut puhena. Hän on itse todella kovasti kiinnostunut kaikesta tämmöisestä jännittävästä. http://www.meriturva.fi/fi/koulutus/tuulivoima-alan-turvallisuuskoulutukset
VastaaPoista