tiistai 19. elokuuta 2014

Jag är för het för det här jobbet - en havsinventerares vardag


Medan hela Finland njuter av den ovanligt varma sommaren har vi som jobbar utomhus hela dagen tvingats till en aning okonventionella lösningar för att klara av en hel jobbdag ute på sjön. De flesta av oss började jobba för Forststyrelsen i juli och vårt jobb är att kartlägga havsbotten; dess växtlighet och djursammansättning med hjälp av filmning, bottenprovtagning och dykning. Förrän vi kommer ut till sjöss är det dock en hel del bärande som måste göras och aldrig har väl bromsar, getingar och myggor dödats med sådan inlevelse som under packningen och tömningen av båtarna i över 30 graders hetta! Mina vänner hemma har sagt att jag måste sluta klaga och att vi aldrig får njuta av sådana temperaturer vi haft i juli i Finland då jag ofta och ljudligt önskat mig ett lika vindstilla väder men 10 grader svalare.

En i vatten genomdränkt blus virad runt huvudet gör livet lite mer uthärdligt i hettan. Fotograf Kevin O´Brien

Mina jobbkompisar som jag egentligen endast känt i en dryg månad, känns redan som gamla vänner eftersom de har fått se mig hoppa omkring halvnaken i tid och otid. Trots alla liter svett och hundratals bromsbett skulle jag ändå inte byta ut mitt jobb mot något annat för känslan då man susar fram i båten på morgonen och solen skiner är så gott som oslagbar, i alla fall då man pratar om arbetsplatser.

Under juli var förhållandena ideala för arbete ute till sjöss och ett finare kontor får man leta efter! Fotograf Tiina Asp.

Alla mina jobbkompisar har inte heller två fötter, utan ibland har vi fått sällskap av sälar som nyfiket följt efter oss en tid, några gånger i flera timmar. Ännu har inte i alla fall jag lyckats fånga någon av dem på film under karteringarna, men det finns ju ännu möjlighet till det!

Nya nyfikna arbetskamrater följer med vad vi håller på med. Fotograf Anu Suonpää.

Mera som skiljer mitt jobb från gemene mans är att ute på havet är det fältlunch som gäller, vilket i bästa fall är en god pastasallad och i värsta fall rågbröd som geggat ihop sig i hettan. Och fastän det ibland har känts som att jag håller på att smälta så är min arbetsplats lyxig sett ur den synvinkeln att jag närsomhelst kan hoppa i och svalka mig i havet. Ett av våra viktigaste arbetsredskap under sommaren har varit solkrämen, som applicerats ofta och rikligt. Och på kvällen efter en lång arbetsdag brukar gemensam bastu stå på tur och detta är antagligen det enda jobb där jag dagligen ser alla mina arbetskollegor och mina chefer nakna!

Så gott som alla dagar bjuder på något nytt, såsom fiskgjuseboet vi körde förbi i juli. Fotograf Anu Suonpää. 

Men roligt är det och varje dag är fylld av nya (svettiga) spännande utmaningar, såsom att undvika att bli skjuten under inventeringarna på Örö med omkringliggande vatten (där vi även bott), eftersom armén äger området fram till årsskiftet och med jämna mellanrum har skjutövningar ute till havs. Ibland har man inte vetat om det är åska eller skjutövningar då man vaknat!




  
Vi gör betydande saker med glädje. Fotograf Juho Yli-Rosti.

Aimi Hamberg, Skärgårdshavets marinteam

PS. Inte mera så het som tur är!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti