Selkämeren
vedenalaiset inventoinnit alkavat olla lopuillaan tältä kesältä. Kivikkoisella
Selkämerellä korvaamattomaksi osoittautui tutkimusalus Katka. Katkaa voi myös
kuvailla n. 3 metriseksi sulavalinjaiseksi kumiveneeksi, jonka polttoaineenkulutus
on vain murto-osa muuhun venekalustoon nähden. Katka pujottelee Merikarvian
kivikoissa kuin laskettelija rinteessä, eivätkä matalat lahdetkaan tuota sille
vaikeuksia. Periksi antamattomalla asenteellaan Katka valloitti
luontokartoittajien sydämet.
Katka lähdössa matkaan emoalus Fucukselta. Kuva: Heidi Arponen.
Katkan ensimmäisenä työtehtävänä oli merkata
kotilaituriin johtavan reitin varrella törröttävät salakavalat kivet. Tehtävä
onnistui hienosti, koska kotilaituriin johtava kivikko onkin niiden harvojen
kivikkojen joukossa, missä ei ole enää kiviin törmätty. Seuraavana aamuna Katka
pääsikin jo tositoimiin inventoimaan merenpohjaa. Heti ensimmäisestä päivästä
lähtien inventointipisteitä alkoi ropisemaan ja Katkan menestystarina oli
aluillaan.
Kivä merkkaamassa Katkan ensimmäisenä työpäivänä. Kuva: Heidi Arponen.
Eräänä lauantaiaamuna Katka starttasi pirteänä
ja pinkeänä kohti päivän seikkailuja. Reitti kulki ulkosaaristosta kivikoiden
kautta suojaisiin sisälahtiin ja jopa kuivalle maallekin. Kaikki nimittäin ei ole
sitä miltä kartassa näyttää. Kartan mukaan kapean väylän tilalla olikin ruovikon
ympäröimä kivinen kannas, jonka yli reippaiden luontokartoittajien oli helppo
kantaa kepeä katka tyhjennettyään sen ensin inventointikalustosta. Kannas ei
ollut ainoa este, johon Katka päivän aikana törmäsi. Matkan varrella lähes
umpeenkasvaneiden sisälahtien vesikasvit koittivat estää Katkan kulun tarttumalla
Katkan potkuriin, mutta airojen ja lihasvoiman avulla tästäkin selvittiin. Päivän
aikana Katka sai myös kokea millaista on liikkua mutkittelevia ruopattuja
ruovikkoväyliä pisteestä toiseen. Katkan seikkailun makuinen päivä päättyi sen
lipuessa tyyntä merenpintaa pitkin takaisin kotilaituriin auringonlaskun
saattelemana. Sen lauantaipäivän aikana
Katka putputteli huimat 27 pistettä. Tänä päivänä Katka on tehnyt jo lähes sata
pistettä sieltä missä kivet ja matalikot tekisivät pahaa jälkeä muulle
kalustolle.
Jotkin
ruopatut sisäväylät osoittautuivat oikeiksi labyrinteiksi jotka välillä
päättyivät ruoppaamattomiin lammikkoihin, joissa vettä vain 15 cm. Tällöin piti
turvautua pelastautumispukuun ja työntää katkaa eteenpäin kahlaamalla. Kuva: Anniina Saarinen.
Kivikkoon ja ulpukoiden keskelle pääsee -vain Katkalla. Kuva: Anniina Saarinen.
Tutkimusalus Katkalla on aina ilo työskennellä. Kuva: Tiia Forsstöm.
Katkan
viimeisenä haasteena Selkämerellä oli sukeltajien kuljettaminen
sukelluskohteeseen. Lastia oli paljon mutta pinnan alle päätyivät vain
sukeltajat. Pintanainen ja Katka jäivät hyvillä mielin odottamaan tyrskyjen
päälle. Viimeisen työtehtävän jälkeen sai Katka viimein hengähtää toisin sanoen
päästää ilmat pihalle ja kietoutua kerälle.
Seuraavaksi
Katkan seikkailut jatkuvat saaristomerellä. To be continued...
Kuminaiset kumiveneessä. Kuva: Tiia Forsström.
Katka
* Katkan nimi juontaa onnellisesta onnettomuudesta,
jossa tuolloin vielä nimettömän kumiveneen neitsytmatkalta palatessa eräs
nimeltä mainitsematon luontokartoittaja rantautumisen yhteydessä putosi mereen
ja toi pintaan kastuneiden vaatteidensa mukana yhden leväkatkan. Siitä se
ajatus sitten lähti.
Teksti: Luontokartoittajat Anniina Saarinen ja Tiia Forsström.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti