eli tositapahtumiin perustuva kertomus siitä, miten ja
miksi viikon työt ja 11 hengen tavaroiden muutto suoritetaan 1 vuorokauden
aikana 6 hengen voimin. Silminnäkijänä Helmi Mentula.
Kuten aiemmin on kerrottu, koko toissaviikon tuuli kovaa.
Osa ihmisistä lähti sen jälkeen viikonloppua viettämään, mutta osa jäi talolle.
Säätiedotukset lupailivat, että perjantain ja lauantain välisenä yönä
tyyntyisi. Niinpä suunnitelmissa oli tehdä jäljellä olevat random-pisteet
silloin yötöinä, jolloin lauantaina päivällä nukuttaisi uuden tuulen yli, ja
sunnuntaina päästäsi viemään muuttokuormat ja Maia Kalajoelle. Perjantai-iltana
laitettiin tarvikkeet valmiiksi ja käytiin aikaisin nukkumaan. Herätyskellot
kilisivät kolmelta, ja väki pomppasi ylös sängyistään tarttuakseen töihin (ja
Martin palasi kalastamasta). Tuuli oli kuitenkin ihan yhtä kova kuin oli ollut
päivälläkin. Sääennuste oli muuttunut, ja sen pitikin hiljetä vasta parin
tunnin päästä. Kellot säädettiin uudestaan soimaan viideksi. Taas herättiin, ja
todettiin tuulen jatkuvan. Johanna heräsi vielä seitsemältä tarkistaakseen
tilanteen, joka ei ollut muuttunut. Se siitä sitten.
Aamupäivällä Johanna laati uuden suunnitelman: Lauantaina
lastataan peräkärry täyteen, siivotaan taloa, ja mennään aikaisin nukkumaan.
Herätään aamuyöllä, tehdään kaikki pisteet valmiiksi, palataan talolle ennen
yhdeksää, pakataan ja siivotaan loput, viedään tavarat ja veneet Lepäseen. Se
kuulosti tehokkaalta, mutta minä naureskelin sarkastisesti, että mikä muka
voisi mennä pieleen. Paitsi siivous,
myös logistinen valmistelu alkoi jo lauantaina, sillä perjantaina meille oli
kerrottu, ettei Busteria voitaisi nostaa trailerille Marinkaisissa. Siellä
olisi sunnuntaiaamuna kalajuhlat ja paljon väkeä. Niinpä Johanna ja Suvi
etsivät kartalta Rytikarin, ja kävivät viemässä trailerin sinne.
Heräsimme sunnuntaina aamuyhdeltä, vaikka osa ihmisistä
oli saanut vasta hetki sitten nukahdettua. Tuuli tosiaan oli tyyntynyt tällä
kertaa. Traileriasia mutkisti yhä elämää: Ensin piti mennä kahdella autolla
Rytikariin, mihin jätimme Hiluxin, jonka avaimet näin päätyivät Suvin haltuun.
Sieltä mentiin joukolla Skodalla Marinkaisiin, mihin Linda jätti minut,
Waltterin ja Suvin. Linda itse palasi talolle hakemaan Martinia ja Johannaa, ja
he lähtivät Incalla tekemään eteläisempiä pisteitä.
Meillä busteritiimissä työ sujui hyvin. Auringonnousu oli
kaunis ja meri melko tyyni. En ollut aiemmin tositoimissa käyttänyt GoPro:ta ja
tätä toista tietokoneohjelmaa, mutta ei se paljon eronnut Incan systeemistä.
Jotkut pisteistä olivat kivikossa, ja jouduttiin siirtämään, mutta toinen
porukka oli kuulemma saanut vielä keljummat karikot vastuulleen. Aamupäivän
aikana tuuli yltyi, vaan ei se ehtinyt nostaa haitallisia aaltoja, koska tuli
eri suunnasta kuin mainingit. Olimme valmiita siinä yhdeksän maissa, ja ajoimme
rytikariin. Siellä Busteri nostettiin ylös merestä. Sössin jumiin erään
kiinnitysliinoista, joka jäi löysälle. Se oli ruosteinen, enkä osannut kunnolla
käyttää niitä härveleitä, mutta nyt osaan. Onneksi niitä oli useampia.
Hetken meri oli aivan tyyni.
Yksi kartta tehty loppuun.
Idästä aurinko nousi.
Kiviä ja joutsenia
Tällä kivellä sijainnut piste piti
siirtää.
Nousee nousee jaksaa jaksaa
Talolla siivousurakka jatkui toden teolla vartin
lounastauon jälkeen. Minulle eniten päänvaivaa aiheutti ruoan heittäminen pois.
Erinäiset ihmiset, jotka eivät nyt olleet paikalla, olivat jättäneet jääkaappiin
kaikenlaista, mikä ei ollut enimmäkseen edes pilaantunut vielä. Perillä
Lepäsessä ei valitettavasti olisi jääkaappia. Yritin hävittää ruoat syömällä,
mutta edes köyhän opiskelijan maha ei ole pohjaton. Linda ja Suvi joutuivat
lopulta tekemään varsinaisen roskiin laittamisen, vaikka osa mahtui mukaankin.
Tein sentään jotakin pesemällä uunista pannukakun jämät (miksemme tajunneet
tehdä sitä perjantaina) ja luuttuamalla lattiaa.
Suvi ja Waltteri vietiin Maialle, ja he lähtivät ajamaan
sitä Kalajoelle. Inca sai jäädä vielä Öjaan odottamaan. Kun autot oli pakattu
tupaten täyteen, Linda ja Martin nappasivat peräkärryn hinaukseen, ja minä
lähdin Johannan mukaan hakemaan Busteria satamasta. Ajoimme sen Rahjan
kalasatamaan, ja laskimme uudestaan veteen. Siinä vaiheessa Linda ja Martinkin
ehtivät saapua käytyään hakemassa mökin avaimet Luontokeskuksesta
hiekkasärkiltä. Busterin laituripaikka oli ahdas ja huono; siihen käännyttäessä
oli suuri riski kolhia takana olevaa purjevenettä. Kaikeksi onneksi joku sataman
piällysmiäs tuli juttelemaan, ja osoitti meille paremman venepaikan.
Niin pian kun tavarat oli saatu tyhjennettyä Hiluxista,
Johanna lähti ajamaan sitä Ouluun, jotta Essi ja kumppanit pääsisivät
maanantaina töihin. Me jäljelle jääneet lastasimme Busterin täyteen. Minut
jätettiin laiturille vahtimaan tavararöykkiötä, kun Linda ja Martin hävisivät
saarten taa. Jatkoin Skodan tyhjentämistä, mutta lopetin kun alkoi sataa. Linda
palasi Suvin ja Waltterin kanssa. He olivat jättäneet Maian läheiselle merivartioasemalle,
koska sille ei ole paikkaa kalasatamassa. Vietiin vielä pari kuormaa, mutta
peräkärryt jätettiin melko koskemattomiksi. Pelkäsimme aluksi, että vesi olisi
matalalla ja mainingit niin isoja, ettei Lepäseen päästäisi edes Busterilla.
Minulle oli suorastaan kerrottu kauhutarinoita tuon saaren hankalasta
sisääntuloväylästä. Hyvin sinne silti päästiin.
Lopulta, joskus seitsemän aikoihin, muutto oli tehty, ja
ajoimme ABC:lle syömään. Minulla ei oikeastaan ollut edes nälkä, mahtoiko
johtua jämäruokien ahmimisesta, vai silkasta väsymyksestä. Uskoin silti
ravinnon sisäistämisen kannattavan varmuuden vuoksi. Vaikka ennätyksellisen pitkä
työpäivä oli takana, emme me silti vielä saaneet levätä. Mennessämme veimme
vielä viimeisen kuorman saareen, muun muassa juomavettä. Sauna piti lämmittää
ja vedet kantaa, jotta enimmät hiet sai huuhdottua pois, ja mökkiin oli
raivattava tarpeeksi järjestystä, että saatiin kaikille nukkumapaikat.
Ilmapatjoja piti täyttää aggregaatilla ja kompressorilla, sillä tavallinen
pumppu on kadonnut. Lopulta, siinä klo 11 maissa … päästiin… nuk- ku… maan…
zzzzzz.
Tulipahan todettua, että meribiologin työ on
monipuolista. Kuinka todennäköistä on, että saman työvuoron aikana
videokuvataan merenpohjaa ja pestään uunia? Hienossa suunnitelmassakaan ei
mennyt muu pieleen, kuin että kaikki kesti hiukan arvioitua kauemmin. Entisenä
työsuojeluvaltuutettuna hiukan hävettää olla mukana tämmöisessä rääkissä.
Onneksi vastaavia poikkeustapauksia ei satu usein.
Lepänen on hieno paikka, ja sääkin parani.
Helmi Mentula
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti