perjantai 2. kesäkuuta 2017

I Fällan



Jasså. Man vet inte riktigt vad man skall säga. Det har varit en konstig vår. Kylan påverkar inte bara humöret men också naturen. Fiskynglen utvecklas mycket långsammare än vanligt, ungefär två veckor senare. Fladdermössen antogs vara på sin migrering men nej. Och personligen förtvivlade jag mest när det snöade och haglade 1.6. Det är helt enkelt fel.

Juni brukar vara skönt väder att vara ute. Våra Malaisefällor och vatteneklektorer i Finland och Sverige har redan varit ut i fältet  flera veckor. De har överlevt relativt bra snö och vindar men två rep såg ut som de skulle ha blivit avgnagade av ett djur. Kanske de tyckte att rep skulle vara ett lätt byte. Dessa fällor ger oss en aning om de insekter och insektmängder som produceras av flador. Den första tömningen av vatteneklektorerna visade tomt för två veckor sedan men nu har det börja hända saker. Små Chironomider är regelbundna fynd i fällorna nu. Dessa fällor fångar insekter som kläcks i vattnet medan Malaisefällan fångar flygande insekter. Där har vi haft betydligt mera fångst allt från nattfjärilar och humlor till flugor och spindlar.

 I detta projekt lär man sig att marin biologi är mycket mera än bara det som händer under ytan och det gör det intressant; jag hade dock inte tänkt mig att då  när jag specifikt på universitetet valt att studera ryggradsdjur att jag sedan sysselsätter mig med ryggradslösa! Hela sommaren kommer att tvinna runt insekter då på fem ställen sammanlagt femton fällor skall tömmas varje vecka. Och sedan på hösten har man tid att titta vad man fångat. Någon högre makt försöker nu säkert tala med mig om mina studieval. Hur som helst är det roligt att få sysselsätta sig med nya saker. Det är nog en akt för sig att tömma dem, alla ligger bakom vägbommar och man vill inte ta risken att bli instängd. Det har inte ännu hänt men fällörna borde tömmas ännu i 16 veckors tid... :)

Om ni vill se vad som härtills flygit i fällan kan ni kolla bilder på instagram @kvarkenflada2019

-Roosa

Ja det behövs faktiskt tre personer för att ställa upp ett tält (Malaisefälla)         Bild: Anette Bäck


Så här ser det oftast ut      Bild: Roosa Mikkola









Ei kommentteja:

Lähetä kommentti