Velmu-pakopelin pelaaminen alkaa videosta, jossa esitellään taustatarina. Pelin kesto vaihtelee, itselläni meni noin puoli tuntia. |
Velmu-ohjelma on tänä vuonna jo 20-vuotias, onnittelut
Velmulle! Myös tämä virtuaalinen pakohuonepeli on julkaistu juhlavuoden
kunniaksi. Kadonnut meribiologi -peliä voi pelata ilmaiseksi osoitteessa https://www.unlockit.fi/velmu.
Peliä suositellaan nuorille ja aikuisille, ja mainostetaan
esim. osaksi biologian opetusta lukiolaisille. Tavoitteena on kannustaa
jokaista kiinnostumaan Itämeren ainutlaatuisesta vedenalaisesta luonnosta.
Odotettavissa on siis opettavainen pelikokemus, mikä ei sinänsä kuulosta kovin
jännittävältä, vaikka kyseessä onkin pakopeli.
Peli alkaa videolla, jossa annetaan taustatarina. Kateissa
on meribiologi, joka viettää kesät eristäytyneenä saarella, jonka tarkkaa
sijaintia kukaan ei tiedä. Pelin tarkoituksena on vihjeiden ja erilaisten
tehtävien kautta paikantaa meribiologi.
Taustatarinan myötä peli muuttui heti itselleni
jännittävämmäksi. Pelatessani olin vielä kesäisten Velmu-kartoitusten parissa
maastomajoituksessa eräällä Perämeren saarella, jolla vietin toisinaan myös
viikonloppuja itsekseni muun tiimin lähdettyä mantereen puolelle.
Pelasta meribiologi ennen kuin on liian myöhäistä…
Täytyy tähän heti alkuun tunnustaa, että en yleensä pelaa minkäänlaisia pelejä, koska en pidä säännöistä. Tämän kesän kenttätiiminikin tietää sen varsin hyvin, sillä iltaisin kun lautapelit kaivettiin esiin, minä vetäydyin omaan huoneeseeni. Olen kuitenkin tosi kilpailullinen, vaikka en sitä haluaisi aina myöntää. Kun Velmu-pakopelin ensimmäinen tehtävä meni heittämällä läpi, huomasin käteni nousseen tuuletukseen ja mieleni vallanneen tutut ajatukset. Vaikka minun oli tarkoitus ottaa tätä blogia varten kuvia, oli pakko pelata yhden kerran ihan täysillä, ehtisihän sitä pelata sitten toisen kuvanottokierroksenkin.
Vaikka itse pähkäilinkin kaikkien tehtävien parissa enkä suostunut luovuttamaan, niin oman kilpailuviettinsä puitteissa voi hyödyntää pelin tarjoamia vihjeitä. Pelaamisen kuuluisi kuitenkin olla hauskaa ja viihdyttävää, eikä hampaat irvessä vääntämistä. Tosin itselläni oli pelissä myös ammatillinen ylpeys, kyllähän minun nyt pitäisi päästä meribiologia-aiheinen peli läpi vaikka silmät kiinni!
Jos pulma ei meinaa ratketa, voi aina avata vihjeen. Toki siitä seuraa aikasakko, mutta myös onnistumisen iloa, kun vihdoin saa ratkaistua vaikean tehtävän. |
Perinteinen arvaa tai siis päättele koodi -pulma. Kuvassa näkyvistä asioista osan voi valita hiirellä, ja ne avautuvat vihjeiksi. Tässä tehtävässä taisi itsellänikin hieman kestää… |
Tehtäviin ja niiden väliin on upotettu tietoa niin Velmu-ohjelmasta kuin esimerkiksi Itämeren avainlajeista. Näissä pysytellään kuitenkin hyvin yleissivistävällä tasolla, eikä mielestäni mennä niin syvälle, että pelikokemus kärsisi. Vaikka opettavainen näkökulma on paljon esillä, peli on silti hyvin viihteellinen. Jos taas oikeasti kiinnostuu enemmän, niin esimerkiksi nämä Velmu-kalakortit voi ladata pelin kautta omalle laitteelle.
Osassa tehtäviä on käytettävä nettiä apuna, ja yhdessä on onnistuttu saamaan pelaaja tutustumaan myös Velmu-karttapalveluun. Itsekin olen käyttänyt havaintoja tarkastellessani Velmu-karttapalvelua laji.fi -sivuston ohella. Velmun palvelussa on mainittu esim. aineiston kartoitusmenetelmä ja lajin peittävyys, mutta siellä ei kuitenkaan ole sellaisia lajeja, joista on vain vähän havaintoja. Laji.fi:ssä taas on kattavasti kaikki Suomessa tavatut lajit, ja sinne kootaan aineistoja monesta eri lähteestä harrastajia myöten.
Myönnettäköön, että Velmu-pakopeli oli ihan hauska pelata
läpi, vaikka pelien ystäväksi en ainakaan julkisesti vielä tunnustaudu. Hienoa,
että Velmu-ohjelmaa juhlistetaan tänä vuonna monella tapaa, sillä se kyllä
ansaitsee huomiota. Ohjelman tuottama aineisto on ainutlaatuista ja tärkeää.
Toivotan Velmulle pitkää ikää, toivottavasti nähdään kartoitusten merkeissä
ensi kesänäkin.
Meribiologi pelastettu! |
Sara Karvo, luonnonsuojelun asiantuntija
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti