Tutustu blogin käsittelemiin merialueisiin

maanantai 26. kesäkuuta 2017

Pettävät plotterit

Plotterin näytöllä on kaksi sisäkkäistä soikiota ja vene sisimmän soikion keskellä
Plotterin mukaan ollaan 1,9 m syvällä matalikolla ja sen keskellä - viistokaiun mukaan matalin kohta tällä alueella oli 15,8 m.

Kun veneen navigaattorin eli plotterin laittaa päälle, tulee ensimmäiseksi ilmoitukseksi disclaimer eli vastuuvapauslauseke: "Älä luota tähän plotteriin äläkä sen antamiin syvyys- tai muihin tietoihin äläkä aja venettäsi pelkästään sen avulla." Toisin sanoen siis: tässä on plotteri, mutta siihen ei saa luottaa.
Vastuuvapaudet tiedetään ja tunnetaan kaikkialla. Kun menet benjihyppäämään, allekirjoitat vastuuvapaustodistuksen: "Jos nyt kuitenkin köysi pettää ja putoan pää edellä maahan ja kuolen, en vedä hypyn järjestäjiä oikeuteen." Erityisesti Yhdysvalloissa tätä harjoitetaan ahkerasti - vastuu kaikesta pysyy aina yksilöllä eikä kukaan muu koskaan ole vastuullinen mistään.
Tiedostan kyllä, että periaatteessa plotteriin ei pidä luottaa, mutta todellisuudessa ajan sen ja paperisen merikortin mukaisesti. Eihän paperinenkaan merikortti totuutta kerro - suuri osa luotauksista on tehty Venäjän vallan aikaan luotiliinalla, ja jäät siirtelevät kiviä joka talvi. Jonkin mukaan veden pinnalla kuitenkin on ajettava, eikä aina pysty ajamaan yhden solmun nopeutta jos joskus on oltava perilläkin.
Jos menen tuntemattomalle alueelle, tarkistan sen myös paperisesta merikortista, vertaan sähköiseen plotteriin ja sitten ajan sähköisen plotterin avulla.
Kartta
Pinkin rastin kohdalla Rahjassa Inca kolahti kiveen. Syvyyttä plotterin ja paperisen merikortin mukaan 3-6 m, kiviä ei mailla halmeilla, kolahduskohdalla vettä 2,6 m.
Viime viikolla ajoin syvyyskäyrien 3 ja 6 välissä Rahjan saaristossa alueella, johon ei oltu merkattu kiviä paperiseen tai sähköiseen merikorttiin. Syvyydellä 2,6 m (plotterin mukaan 3-6 m syvyysalue mutta kaiun mukaan 2,6 m) iskin potkurin kiveen.
Plotteri ei ole vastuussa, kippari on. Silti en mielestäni ajanut varomattomasti - nopeus oli vain muutama solmu koska liikuin tuntemattomalla merialueella. Ns. kivimiestä eli keulasta kurkistelijaa en pitänyt tarpeellisena, koska alueelle ei oltu merkitty kiviä ja oltiin kuitenkin 3 m syvyyskäyrän ulkopuolella. Lisäksi vesi näin alkukesäisin on kovin ruskeaa ja kivien havaitseminen aallokkoisen pinnan läpi vaikeaa.
Näin voi käydä vaikka on varovainen. Elämän vastuuvapauslauseke on aina voimassa. Ja näin vähän merialueistamme vielä tiedetään - tuntemattomat kivet voivat vaania pinnan alla missä vain.
Essi Keskinen

Kartta, jossa pisteitä eri numeroiduilla alueilla


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti